KOMİSYONLAR
Tarih: 3.01.2012 22:00:00| Okunma Sayısı: 9487

ÇANAKKALE BAROSU CMK KOMİSYONU

ve

CMK UYGULAMASINA DAİR İÇ YÖNERGESİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç

Madde 1: Bu yönerge ile Baroların Avukatlık Kanunu 79 ve 95. maddeleri ile üstlendikleri "Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak" görevini yerine getirmek üzere Türkiye Barolar Birliği'nin kabul etmiş bulunduğu yönetmelik esasları çerçevesinde 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu gereğince müdafi ve vekil görevlendirilmelerine ilişkin esaslar, verilen hizmetin kaliteli olarak aksamadan yürütülmesi, görev alan Çanakkale Barosu üyeleri arasında adil görev dağılımının sağlanması ve mesleki hizmetlerine uygun ücretlerinin ve giderlerinin hakça ve şeffaf olarak ödenmesi, denetlenmesi, eğitim seminerleri düzenlenmesi, yasalara, uluslar arası sözleşmelere, adil ve insan haklarına saygıya dayalı bir ceza yargılamasının sağlanması amacıyla gerçekleştirilecek çalışmalar, toplumu zorunlu müdafilik ve ceza yargılaması konularında bilinçlendirmek amacıyla tanıtım çalışmaları ve toplumsal sorumluluk projeleri gerçekleştirilmesi, çalışma ilke ve yöntemlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.

Kapsam

Madde 2: Bu yönetmelik;

a) CMK Komisyonu’nun kuruluş, çalışma şekli ve faaliyetlerini ile hizmetin ifası için diğer lüzumlu organların kuruluş, çalışma şekil ve faaliyetlerini,

b) CMK Uygulamasında görev alacak avukatların tespiti, çalışma şekli, ücret

ve masraf ödemelerinin usul ve esaslarını kapsar.

Uygulama

Madde 3: Müdafi ve vekil görevlendirilmelerine ilişkin bu yönetmelikle öngörülen işlemler; Baro Yönetim Kurulu, CMK Komisyonu, İlçe Adliyelerindeki Baro Temsilcileri, müdafi ve vekiller tarafından yerine getirilir.

İKİNCİ BÖLÜM

Genel Esaslar

Madde 4: Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 156. md gereği müdafi ve vekil tayin yetkisi Baro’ya aittir. Baro bu yetkisini Çanakkale il sınırları içinde kullanır. Yakalanan kişi, sanık veya şüpheli müdafi seçebilecek durumda olmadığını beyan ederse ya da vekili bulunmayan mağdur, şikâyetçi veya katılanın isteği doğrultusunda kolluk kuvveti, Cumhuriyet Savcılığı, yada mahkemenin talebi halinde Baro tarafından kendisine bir müdafi tayin edilir. Eğer yakalanan kişi, sanık veya şüpheli onsekiz yaşını bitirmemiş yahut sağır veya dilsiz veya kendisini savunamayacak derecede malül olur ve müdafi de bulunmazsa talebi aranmaksızın kendisine müdafi tayin edilir.

Alt sınırı en az beş yıl hapis cezasını gerektiren suçlardan dolayı yapılan soruşturma ve kovuşturmada yukarda ki fıkra hükmü uygulanır.

Görevi Kabul Esasları ve Yasaklar

Madde 5: Aşağıdaki hükümlere aykırı biçimde, Baro tarafından tayin edilmeden veya koşulları oluşmadan müdafilik görevi kabul eden avukatlar hakkında bu yönetmeliğin ilgili maddeleri uyarınca işlem yapılır.

Buna göre;

- Hazırlık Soruşturmasında;

Cumhuriyet Savcıları ve kolluk kuvvetlerinin ve mahkemelerin doğrudan müdafi tayin yetkisi bulunmadığından bu makamlarca tayin edilen müdafiler yetkisizdirler. Baro Başkanlığı tarafından görevlendirilmeyen ya da sanığın isteği üzerine isim belirtilerek özel olarak çağrılan müdafilere CMK ücreti ödemesi yapılamaz.

- Kovuşturma Aşamasında ;

Mahkemelerce re’sen müdafi tayin edilen avukata her hangi bir ödemede bulunulamaz.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Cmk Komisyonunun Tanımı Ve İşlevi

Madde 6 : Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu kararı ile kurulmuş bulunan Çanakkale Barosu CMK Komisyonu, Ceza Muhakemesi Kanunu ile barolara verilmiş müdafii ve vekil atama yetki ve görevlerini, Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu adına yönetmelik ve yönergede belirlenen kurallar çerçevesinde kullanılmasını sağlamak maksadıyla kurulmuş olan komisyondur. Müdafii ve vekillerin; gönüllü avukatlar arasında adil ve eşitlik ilkelerine dayalı olarak atanması, yasa ve yönetmeliklerde düzenlenen ücretlerinin süratle ve şeffaf şekilde ödenmesini sağlamayı amaçlamaktadır.

Cmk Komisyonunun Organları

Madde 7

Komisyon; CMK Komisyon Başkanı, CMK Komisyon Başkan Vekili, CMK Komisyon Sekreteri ve üyelerden oluşur. CMK nöbet listesinde yer alan avukatlar komisyonun doğal üyesidir. Komisyon her yılın Ocak ayı tüm üyelerin katılımıyla genel kurul yaparak organ seçimi yapar. Genel Kurul, genel kurula katılan üyelerin salt çoğunluğuyla karar alınır.

Cmk Komisyonunun Görevleri

Madde 8

Çanakkale Barosu CMK Komisyonu aşağıda yazılı görevleri yerine getirir;

a-Düzenli olarak komisyon toplantılarını yapmak.

b-CMK hizmetlerinin aksamadan devam etmesi için gereken önlemleri almak.

c-Hukuka, avukatlık meslek ilkelerine, yönetmelik ve yönergeye aykırı davranan gönüllü avukat ve CMK personelleri hakkında inceleme yapmak,

ç-CMK uygulamaları konusunda çıkabilecek tüm sorunları çözüme kavuşturmak.

d-Gerekli gördüğü konularda gerekli gördüğü alt kurulları oluşturmak.

e-CMK listelerinde görev alan gönüllü avukatların, görev aldığı her aşamada, görevlerini meslek onuruna uygun yerine getirebilmeleri için gerekli tedbirleri almak, sorunları gidermek, gerekirse sorunların çözümü için Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu'ndan destek istemek.

f-Yapılan çalışmalar hakkında Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu'na sunulacak raporların içeriği hakkında karar vermek.

g-Çanakkale Barosu CMK Komisyonu’nun görev ve çalışma alanında olan ve aynı zamanda Çanakkale Barosu bünyesinde kurulan diğer komisyonların çalışma alanlarında olan konularda bu komisyonlara bilgi ve çalışmalarında destek vermek.

h-Müdafii yaptırım sicil dosyalarına kayıt olacak bilgileri ve bu konuda uygulama içerisinde ortaya çıkan gerekli olan sicil defterlerinin düzenli bir şekilde tutulmasına karar vermek.

ı-CMK uygulamasında Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu’nun vereceği diğer işleri yerine getirmek.

i-Otomatik müdafi atama sistemiyle ilgili uygulamada çıkan sorunları çözmek, yenileme ve sistem güncellemesiyle ilgili Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu’na öneriler sunmak.
j-CMK uygulaması ile ilgili; şikayet, itiraz, görevden çekilme ve iade, rapor, bilgilendirme, istifa dilekçelerini ve diğer, ilgili her türlü başvuruyu incelemek ve karara bağlamak.

k-Müdafii ve vekil olarak görevlendirilmek isteyen avukatların listesini hazırlamak, listeye girmek ve listeden çıkmak isteyen avukatlar hakkında karar vermek.

l-Lüzumu üzerine İlçe CMK Temsilcisini belirlemek.

m-CMK listelerinde görev alan gönüllü avukatların, CMK işlerinde yapmış olduğu zorunlu giderlerin tahsili ve bu giderin gönüllü avukata ödenebilmesi için Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu ile koordineli bir şekilde gerekli kurum ve kuruluşlarla görüşme yapıp karar almak.

n- CMK listesinde görev alan gönüllü avukatların dosyaları hakkında yönergeye uygun olarak takip edilip edilmediği konusunda yılda bir kez inceleme yapmak.

Cmk Komisyon Başkanının Görev Ve Yetkileri

Madde 9 :CMK Komisyon Başkanı aşağıda yazılı görev ve yükümlülükleri yerine getirir;

a-Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu’na, CMK Komisyonu’nun faaliyetleri hakkında düzenli rapor vermek.

b-Müdafii tayin taleplerinin, gönüllü avukat listesindeki avukatlar arasında eşit ücret alabilecek şekilde dağılımını sağlamak için gerekli önlemleri komisyona önermek.

c-Yönergede yer alan hususlara aykırı davranışta bulunan müdafilerin ödeme taleplerini reddetmeyi komisyona önermek.

ç-CMK Komisyonu’nun ve CMK işlemlerinin aksamadan yürütülmesi için gerekli önlemlerin alınmasını komisyona önermek.

d-Yönergede yer alan hususlara ve Avukatlık Kanunu ile meslek kurallarına aykırı davranan müdafiiler hakkında işlem yapılması için Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu’na öneride bulunmak.

e-Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu ile CMK Komisyonu arasındaki bilgi alışverişini sağlamak ve Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu’nun aldığı kararları CMK Komisyonu’na aktarmak.

f-Gönüllü avukatların mesleki hizmetleri karşılığı yapılacak ödemelerin düzenli yapılması konusunda CMK Komisyonu’nda yapılacak çalışmaları denetlemek ve ödemelerin yasal düzenlemelere ve gerçeğe uygunluğunu kontrol etmek.

g-CMK Komisyonu’nda çıkabilecek her türlü aksaklığın giderilmesi için, CM Komisyon Başkan Vekili ve CMK Komisyon Sekreteri ile birlikte çalışmalar yapmak, önlemler almak.

ğ-Yasaya aykırı uygulama ile karşılaşan gönüllü avukatlara yardımcı olmak ve aksaklığın çözümü hususunda CMK Komisyonu’nun karar alması için gerekli girişimlerde bulunmak.

h-Müdafii yaptırım sicil dosyaları ve buna bağlı kayıt defterlerini düzenleyip imzalamak.

ı-İlçe CMK Temsilcisi tarafından sunulan raporları incelemek ve komisyon üyeleriyle bu raporları istişare etmek.

i-Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.


Cmk Komisyon Başkan Vekilinin Görev Ve Yetkileri

Madde 10 :CMK Komisyon Başkan Vekili aşağıda yazılı görev ve yükümlülükleri yerine getirir;

a-CMK Komisyon Başkanı’nın görev yapmasına yardımcı olmak.

b-CMK Komisyon Başkanı ve CMK Komisyon Sekreteri ile birlikte CMK hizmetlerinin aksamaması için çalışmalar yaparak önlemler almak.

c-CMK Komisyon Başkanı’nın yokluğunda komisyon toplantılarına başkanlık yapmak.


Cmk Komisyon Sekreterinin Görev Ve Yetkileri

Madde 11 :CMK Komisyon Sekreteri aşağıda yazılı görev ve yükümlülükleri yerine getirir;

a-CMK Komisyon Başkanı ile birlikte komisyon gündemini, üyelerin toplantıya çağrılmasını, gündeme göre gerekli dosyaların ve belgelerin hazırlanmasını sağlayarak toplantı tutanağını tutmak.

b-CMK Komisyon toplantısında alınan kararları karar defterine yazmak.

c-Tüm kayıt ve belgelerin baro tarafından belirlenen yerde ve şekilde arşivlenmesini sağlamak.

ç-CMK Komisyonu tarafından yapılacak yazışmaları hazırlayarak CMK Komisyon Başkanı’na sunmak.

d-CMK Komisyon Başkanı ve CMK Komisyon Başkan Vekili’nin yokluğunda komisyon toplantılarına başkanlık yapmak.

Cmk Komisyon Üyelerinin Görev Ve Yetkileri

Madde 12 :CMK Komisyon üyeleri aşağıda yazılı görev ve yükümlülükleri yerine getirir;

a-CMK Komisyon Başkanı ve CMK Komisyon Sekreteri tarafından belirlenen, olağan ve olağanüstü toplantılara katılmak.

b-CMK Komisyonu’nun araştırması gereken konuları, komisyon üyesi olarak gördükleri sorunları komisyon gündemine sunarak, yasal çözüm yolları hakkında komisyonun karar almasını sağlamak.

Cmk Komisyonu Esas, Usul Ve İşleyişine Dair Genel Bilgiler

Madde 13 :CMK komisyon toplantılarını Komisyon Başkanı, Başkanın bulunmadığı toplantıları sırasıyla CMK Komisyon Başkan Vekili, CMK Komisyon Sekreteri ve sicil bakımından en kıdemli üye tarafından, başkan vekili sıfatıyla yönetilir.

Toplantı yeter sayısı aranmaz, kararlar toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile alınır, eşitlik halinde CMK Komisyon Başkanı’nın; CMK Komisyon Başkanı’nın yokluğunda ise başkana vekillik eden üyenin oyu iki oy sayılır.

Komisyon en az ayda 1 kez toplanır. Zorunlu hallerde komisyon toplantısı tatil edilebilir veya ertelenebilir. Bir takvim yılında en fazla 4 toplantı iptal edilebilir.

Komisyonun herhangi bir sebeple teşkil edilememiş olması halinde, yönetmelikte belirtilen görevlerin yerine getirilmesi hususunda Baro Yönetim Kurulu yetkilidir.

CMK Komisyonu Baro Yönetim Kurulu Temsilcisi

Madde 14: Baro Yönetim Kurulu, kendi üyeleri arasından bir üyeyi CMK Komisyonu Baro Yönetim Kurulu Temsilcisi olarak görevlendirir Baro Yönetim Kurulu Temsilcisi, CMK Komisyonunun doğal üyesi olup komisyonun çalışmaları hakkında, Baro Yönetim Kurulu ile bu yönetmelikte öngörülen organlar arasındaki çalışma, öneri, bilgilendirme ve iletişimi sağlar.

Baro Bölgesi İlçe Adliye Temsilcileri

Madde 15 : Bu yönetmeliğin 7. maddesinde belirtilen görevlerin yerine getirilmesi için Yönetim Kurulu tarafından görevlendirilen ilçe adliye temsilcisi aynı zamanda CMK’dan sorumlu ilçe adliye temsilcisi olarak görev yürütür. İlçe Adliye Temsilcileri kendi bölgelerindeki faaliyetler konusunda CMK Komisyonuna yardımcı olur. Bunlar kendi bölgelerindeki söz konusu müdafi görevlendirmeleri hakkında CMK Komisyonu ve gerektiğinde Baro Yönetim Kurulu’nu bilgilendirirler. CMK komisyonu ve Baro Yönetim Kurulunca verilen görevleri yerine getirirler.

Müdafiler

Madde 16: Müdafiler bu yönetmelik kapsamındaki hukuki yardım istemlerinde görev almak isteyen gönüllü avukatlardan oluşur. Gönüllülük esasının içeriği ve şekli CMK Komisyonu tarafından tespit edilir. Buna göre bu yönetmelik kapsamında görev almak isteyen avukatlar, istemlerini bildirir bir dilekçe ile CMK Komisyonuna başvururlar. Yeterli sayıda gönüllü avukatın başvurmadığı ilçelerdeki ve listelerde Baro Başkanlığı söz konusu ilçedeki yada listedeki avukatlardan yada diğer ilçedeki yada listedeki avukatlar arasından görevlendirme hakkına sahiptir. Tüm avukatlar, CMK görevini bu yönetmelik hükümleri çerçevesinde yerine getirmek zorundadırlar. Müdafiler göreve başlamalarından itibaren meslek içi eğitim ve seminer çalışmaları hakkında CMK Komisyonu’nca alınan kararlara uyarlar. Müdafilerin CMK Komisyonunca düzenlenecek olan meslek içi eğitim ve seminer çalışmalarına katılmaları mecburidir. Bu faaliyetlere mazeretsiz katılmayan müdafiler hakkında CMK Komisyonunca işlem yapılır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Müdafi Görevlendirmeleri Usul ve Esasları

Madde 17: CMK Komisyonuna müdafi tayini konusunda ilgili mercilerce talep gelmesi halinde derhal görevlendirme yapılır.

Müdafi atama işlemlerinde aşağıdaki usul ve esaslara uyulur:

1. CMK uyarınca avukat görevlendirme yetkisi yalnızca Baro Başkanlığına aittir. Baro Başkanlığı söz konusu görevlendirmeyi OCAS vb. programlar vasıtasıyla yapabileceği gibi bizzatta yapabilir.

2. Ayvacık, Bayramiç, Biga, Çan, Ezine, Gelibolu, Gökçeada, Lapseki, Yenice ve Merkez ilçelerinde, avukat talepleri o ilçeye ait görevlendirme listesinden karşılanır. Görevlendirme listeleri oluşturulurken büro adresleri baz alınır. Hizmetin aksamamasına yönelik tüm tedbirler Baro Başkanlığı tarafından alınır.

3. Görevlendirmeler puan sırasına göre yapılır. Görevli avukatların puanları; kabul ettikleri görevlerden aldıkları görev kabul puanları ile kabul etmedikleri görevlerden aldıkları "görev red puanları toplamından oluşur.

4. Saat 08:00 ile 20:00 arasında yapılan soruşturma görevlendirmeleri gündüz görevi, 20:00 ile 08:00 saatleri arasında yapılan soruşturma görevlendirmeleri ise gece görevidir. Gündüz görev kabul puanları ile gündüz görev red ve gece görev red puanları, görev için CMK ücret tarifesinde belirlenmiş olan tarife rakamının 1/10'idir. Gece görev kabul puanı ise gündüz görev kabul puanının yarısı kadardır. Görevli avukat görevlendirildiği şüpheli, sanık, mağdur, şikayetçi, katılanların her biri için ayrı ayrı görev puanı alır. İlgili yönetmelik gereği ücretin yarısının ödendiği durumlarda, görev puanı da bu göreve verilecek puanın yarısı kadar olacaktır.

5. Soruşturma evresi ve kovuşturma evresine ilişkin görevlerin puanları ayrı ayrı tutulur. Müdafi yada vekil her iki listede ayrı ayrı görevlendirilebileceği gibi ayrı ayrı listelerde de görevlendirilebilir.

6. Görevlendirme listelerine yeni eklenenler ortalama puanla sisteme dahil edilirler. Daha önce görevlendirme listelerinde yer almalarına rağmen, askıya alma-çıkarma gibi nedenlerle listeden çıkmalarının ardından yeniden listeye dahil edilecek olanlar listeden çıkmadan önceki puanlarından az olmamak kaydıyla ortalama puanla sisteme dahil edilirler. Bölge değişikliği yapanlardan aynı bölgeye geri dönenler yine listeden çıkmadan önceki puanlarından az olmamak kaydıyla ortalama puanla sisteme dahil edilirler.

7. Her yılın Eylül ayında sistemde yer alan tüm avukatlardan puanı ortalama puanın altında kalan avukatların puanları ortalama puana çekilir.

8. Soruşturma evresinde 10 kişiden fazla şüpheli ya da mağdura ve aynı şüpheli ya da mağdurun 10 adetten fazla dosyasına aynı avukat görevlendirilmez. Görevlendirilen avukat 10 adedin üzerindeki kişi ya da soruşturma dosyaları için yeni bir avukat atanmak üzere Baroya bilgi verir.

9. Soruşturma evresinde görevlendiren avukatın kovuşturma evresinde de görevlendirilmesi esastır. Soruşturma evresinde zorunluluk nedeniyle birden fazla avukat görevlendirilmiş olması halinde son görevlendirilen avukatın görevi devam eder ve kovuşturma evresinde de öncelikle o avukat görevlendirilir.

10. Soruşturma ve kovuşturma makamlarınca aralarında menfaat çatışması bulunduğu bildirilmediği halde, görevli avukat tarafından aralarında menfaat çatışması bulunduğu tespit edilerek baroya bildirilen kişilere, ayrı birer avukat ataması yapılır. Menfaat çatışması tespiti ile ilgili olarak, görevli avukatın beyanı esas alınır.

11. Kovuşturma evresinde müdafi veya vekil olarak görevlendirilen avukat, haklı mazereti bulunması hâlinde ve geçici olarak görevlendirme yazısına dayanarak başka bir avukata yetki verebilir. Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller dışında bir sebeple görevlendirme listesinden çıkan görevli avukat kovuşturma evresinde devam eden görevlerini, halen görevlendirme listelerinde yer alan bir başka görevli avukata ücretsiz takip edilmek üzere devredebilir.

12. Müdafi veya vekilin mesleği bırakması ya da kanunî engellerle davadan çekilmesi hâlinde baro tarafından yeni bir müdafi veya vekil görevlendirilir.

13. Müdafi yada vekilin davayı takip etmemesi nedeniyle başka bir müdafi ya da vekilin görevlendirilmesi durumunda görevini ihmal eden müdafi yada vekile görevlendirmeye ilişkin ücret ödenmez. Daha önce ödeme yapıldıysa iade alınır.

14. Çanakkale Barosu Yönetim Kurulu, görevlendirme ilke ve esaslarına ilişkin kurallar ile ilgili olarak hizmetin aksamamasına ve gereği gibi yerine getirilmesine ilişkin tedbir ve kararları alır.

Müdafiîlerin Yükümlülükleri
MADDE 18-Müdafiiler; CMK Komisyonu tarafından düzenlenen listelerde yer almakla

a- Zorunlu nedenler dışında, görevlendirildiği birime en geç bir saat içinde ulaşmak ve kendilerine verilen görevleri sonuna kadar yerine getirmekle.

b-Yapmış oldukları göreve ilişkin bilgileri beyan etmek için, göreve ve ödemeye uygun talep formlarını belgeleriyle birlikte eksiksiz ve hatasız olarak CMK Bürosuna teslim etmekle, ücret talep formlarındaki bilgilerin yanlışlığından kaynaklanan, gereksiz ya da fazla ödemeyi iade etmekle.
c-Yürürlükteki yasalara uygun görevden çekilmeyi ya da işi reddetmeyi gerektiren hallerde durumu derhal CMK komisyonuna yazılı olarak bildirmekle.
d-Yargıtay tarafından bozulan kararlarda, yeni esas numarasını alan davayı da takip etmekle ve durumu CMK Komisyonuna bildirmekle.
e-Mahkemece, yetkisizlik, görevsizlik ve birleştirme kararı verilmesi durumunda davayı gönderildiği mahkemede takip etmek, yeni mahkemenin adını, dosya numarasını, duruşma gününü CMK Bürosuna yazılı olarak bildirmekle,
f-CMK Bürosundaki kayıtların sağlıklı tutulmasını sağlamak ve iş dağıtımında hataların önlenmesi amacıyla, Ocak ayında yılda bir kez, derdest olan ve kesinleşmiş tüm davaların listesini CMK Bürosuna vermekle,
g-Görevlendirme hangi aşamada olursa olsun, şüpheli veya sanıkla ön görüşme yapmak, dosya tutmak, belge asıllarını saklamak, bilgileri talep formuna ve raporlarına yazmakla.
h-Uygulama mercilerinde, hazırlık veya son soruşturma aşamasında tespit edilen veya kendisine iletilen hukuka aykırılıkları, olayın özelliğine göre ifade, kimlik tespiti ve sorgu tutanaklarına geçirmek, şerh düşmek, Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunmak üzere CMK komisyonuna yazılı olarak bildirmekle.
ı-İstekli avukatlar iş, ev ve cep telefonlarını ve bu telefonlarda sonradan oluşan değişiklikleri değişiklik tarihinden itibaren bir ay içerisinde CMK Bürosuna bildirmekle yükümlüdür.
i-CMK gönüllü müdafilik listelerinden kendi istekleri ile ayrılan müdafii ve vekiller istifa tarihlerinden itibaren 3 (üç) ay süreyle yeniden listelere dahil edilmezler. .
j- Yükümlüklerini yerine getirmeyen müdafiiler CMK komisyonunun kararı ile listeden çıkarılabilirler.


Müdafilik Görevinin Sona Ermesi
MADDE 19-Müdafiinin görevi aşağıdaki hallerde sona erer.


a-Soruşturma aşamasında, atanan müdafiinin görevi şüphelinin kendisine avukat görevlendirmesi ile kovuşturmanın her aşamasında sanığın kendisine vekaletli bir avukat görevlendirmesi yada kararın kesinleşmesi ile sona erer.
b-Soruşturmanın hangi aşamasında olursa olsun birden fazla sanık için görevlendirilen müdafiinin görevi sanıklar arasında menfaat çatışması çıkması halinde menfaat çatışması ortaya çıkan sanıklar için sona erer. Durum derhal CMK Komisyonuna yazılı olarak, ivedi durumlarda sözlü olarak bildirilir ve müdafii yeni görevlendirmeye kadar hukuki yardıma devam eder.
c-Değişik zamanlarda kolluk aşamasında birden fazla suç dosyası bulunan şüpheli ile ilgili dosyalar için birden fazla avukat görevlendirilmesi halinde Savcılık aşamasında birleştirilen dosyanın ilk avukatının görevi devam eder. Diğer avukat ya da avukatların görevleri suç dosyası tek hazırlık dosyasında birleştirilmesi ile son bulur.
d-Görevden çekilme yasalardaki koşullar dahilinde gerçekleşir. Görevden çekilen müdafii bu durumu derhal yazılı olarak CMK Komisyonuna bildirir, bu bildirimler dava ile ilgili bilgileri çekilme gerekçelerini, duruşma tutanaklarını ve sonraki duruşma gününü içerir. İstek konusunda CMK Komisyonu kararını verinceye kadar müdafiinin sorumluluğu devam eder.
e-Davanın yetkisizlik veya başka herhangi bir nedenli müdafiinin görevli olduğu il veya ilçe dışında bir il veya ilçeye nakli halinde görev sona erer.
f-Birleştirme durumunda birleştirme kararı ile esası kapanan dosyadaki müdafilerin görevi sona erer. Birleştirilen diğer dosyadaki görevleri devam eder.
g-Her hangi bir sebeple müdafii listesinden çıkan müdafiinin son soruşturma aşamasındaki görevi Çanakkale dışına taşınmış olması, kaydının Baro sicilinden silinmiş olması, ciddi sağlık sorunları sebebiyle çalışamaması gibi hallerde tüm görevleri için sona erer. Bu durumdaki müdafii derhal kendisine yapılmış olan tüm görevlendirmeleri Mahkeme adı, sanığın kimlik bilgileri ve dosya numarası gibi gerekli tüm bilgileri CMK Komisyonuna yazılı olarak bildirmek zorundadır.

Bunun dışındaki müdafilerin görevi, görevlendirmiş oldukları davalarda karar kesinleşinceye kadar devam eder.

Haklı bir neden olmaksızın görevi bırakan müdafii o görev nedeniyle yapılan ödemeleri iade eder. Avukatlık kanunu uyarınca çekilmenin bildirildiği tarihten itibaren on beş gün süre ile müdafiinin sorumluluğu devam eder.

Uyarma Yaptırımı
MADDE 20- Uyarma, gönüllü avukatın, müdafilik veya CMK kurullarındaki görevi nedeniyle, CMK komisyonu kararı ile yazılı olarak uyarılması olup, sistemi aksatan gönüllü avukatlara aşağıdaki hallerde uyarma yaptırımı uygulanır. İstekli avukatın uyarma kararına karşı Baro Başkanlığına tebliğden itibaren on beş gün içinde itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim Kurulunca verilen karar kesindir.

Uyarma Yaptırımı Uygulanacak Haller :
a
-Duruşmaları takip etmeme,
b-Duruşmaları şahsen takip etmeyip görevlendirildiği dosyaları sürekli yetki belgesi ile başka avukatlara takip ettirmek,
c-Görevlendirilmediği halde göreve gitme,
d-Görevlendirildiği yerde ve görevlendirildiği iş dışında kişi ve iş sayısı itibariyle başka işlere bakma ve bu işlere ilişkin ödeme talebinde bulunulması halinde
e-18 yaşından küçük şüpheliye kolluk birimlerinde kimlik tespiti dışında işlem yaptırma,

f- OCAS nöbet sisteminde görevi kabul ettiği halde göreve yönergede verilen süre içinde gitmemesi veya hiç gitmemesi ve bu durumu Baro’ya bildirmemesi halinde
g- Müdafii olarak görevlendirildiği dosyanın bütün aşamalarında ücretli ya da ücretsiz olarak vekaletle devam etmesi,
h-Eylemin ağırlığına göre Yönetmelik, Avukatlık Yasası ve Meslek Kurallarına aykırı davranışlar.



Sistemden Kesin Olarak Çıkarılma
MADDE 21- Sistemden kesin olarak çıkarma; gönüllü avukatın, müdafilik veya CMK kurullarındaki görevi nedeni ile CMK Komisyonun kararı ile sistemden çıkarılması olup, sistemi aksatan avukatlara aşağıda yazılı hallerde sistemden kesin çıkarma cezası uygulanır. Avukatın sistemden kesin çıkarılma kararına karşı Baro Başkanlığına tebliğden itibaren on beş gün içinde itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine Baro Yönetim kurulunun verdiği karar kesindir.


Gönüllü avukat listesinde yer alanlardan;
a- İlk uyarı tarihinden başlamak üzere, hakkında bir yıl içinde üç kez uyarı yaptırımı uygulananlar,
b-Ödeme belge ve raporlarında kasıtlı olarak gerçeğe aykırı bilgi verdikleri tespit edilenler,
c-Eylemin ağırlığına göre Yönerge, Avukatlık Yasası ve Meslek Kurallarına aykırı davrananlar hakkında sistemden kesin çıkarma cezası uygulanır.



MADDE 22- Gönüllü avukat listesinden kesin olarak çıkarılırlar 2 yıl geçmeden tekrar bu listede görev alamazlar.
İki yılın sonunda sisteme geri alınma Baro Yönetim Kurulu kararı ile olur.
Gönüllü avukat listesinden çıkarılan müdafilerin takip etmekte oldukları işlerle ilgili görevleri sona erer. Yasaya ve yönetmeliğe aykırı olarak yaptıkları işlere ilişkin olarak aldıkları ücreti bir hafta içinde iade ederler. Süresi içerisinde iade etmedikleri takdirde Baro Başkanlığınca yasal faizi ile birlikte kendilerinden tahsil edilmesi hususunda yasal girişimler başlatılabilir.
Listeden çıkarılan müdafii, takip etmekte olduğu dosyaları ve duruşma günlerini içeren raporunu CMK Komisyonuna yazılı olarak, kararın kesinleşmesinden itibaren en geç bir hafta içinde vermek zorundadır. Aksi takdirde C.M.K komisyonu başkanı tarafından Avukatlık yasası hükümlerine göre Baro başkanlığınca disiplin soruşturması başlatılması için Baro başkanlığına bilgi verilir. Gönüllü avukatın yükümlülüğü yazılı raporunu CMK komisyonuna verene kadar devam eder.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Müdafi Ücret ve Gider Ödeme Usul ve Esasları

Madde 23 : Müdafilere; ilgili yasal tarife, yönetmelik ve Türkiye Barolar Birliği (TBB) genelgeleri doğrultusunda CMK ücretleri, masraf ve sair gider ödemeleri yapılır.

Müdafi ücret ve gider ödemelerinde aşağıdaki usul ve esaslara uyulur:

a) Müdafilerin, ücrete hak kazandıkları ödemeler için gerekli makbuz ve belgeleri 1 yıl içinde ibraz etmeleri gereklidir. Müdafiler yasa, yönetmelik ve CMK Komisyonu’nun kararları gereği istenilen makbuz, evrak ve ilgili her türlü belgeyi eksiksiz olarak teslim etmekle yükümlüdürler.

b) Müdafilere, Hazırlık Soruşturmasının bir bütün olması sebebiyle, sorgu, savcılık ve kolluk ifadesi için her bir sanık veya şüpheli için tek bir müdafi ücreti ödenir. Ancak, sanık veya şüphelinin birden fazla olaya ilişkin suçunun bulunması halinde her bir ayrı olay için ayrı hazırlık müdafi ücreti ödenir.

c) Mahkeme görevlendirmelerinde, müdafilere esas mahkemesi için görevlendirildikleri sanık sayısı kadar yasal tarifede belirtilen ücret ödenir. Bu bir dava dosyası için on kişiyi geçemez. Mahkemeler tarafından ilk celsede görevsizlik, yetkisizlik, davanın nakli veya başka nedenlerle müdafilik görevini sona erdiren kararlar verilmesi halinde müdafiye yasal tarifede belirtilen ücretin tamamı ödenir.

d) Mahkeme görevlendirmelerinde, mahkemelerin görmekte olduğu aynı sanığa ait farklı esas dosyalarının birleştirilmesine karar verilmesi halinde görevlendirme sayısı kadar ücret ödenir. Birleştirilmesine karar verilen esas sayılı dosyada, sanığın farklı müdafileri olması halinde, birleştirilmesine karar verilen ve esası kapanan dosyalardaki müdafinin görevi sona erer. Bu halde, birleştirilmesine karar verilen esas sayılı dosyadaki sanığın müdafisi dosyayı takip eder.

e) Kovuşturma aşamasında müdafinin görevi kararın kesinleşmesine kadar devam eder. Dosya temyiz incelemesi neticesinde bozulursa, müdafi yeni esas numarası ile görevine devam eder.

f) Müdafilerin, Baro Başkanlığı’na sunmuş oldukları makbuz ve evraklardan dolayı doğan sorumluluklar müdafiye aittir.

g) Müdafilerin görev nedeniyle yaptıkları masraf ve sair giderler TBB ve Baro Yönetim Kurulu’nun belirlediği esaslara göre ödenir.

Ücret Ödenmeyecek Haller
Madde 24-Aşağıdaki hallerde müdafiye ücret ödenmez.

a- Gönüllü müdafii avukat listesinde yer almayan müdafiye,

b- Eksik bilgi ve belge sunan müdafilerin ücretleri,(eksiklikler tamamlanıncaya kadar)

c- Baro tarafından görevlendirilmesi yapılmayan işleri yapan müdafilere,

d- 18 yaşından küçük şüpheliye kolluk biriminde kimlik tespiti dışında işlem yaptıran müdafiye,

e- Müdafii olarak görev almasına rağmen, sonradan vekalet alarak görevlendirildiği davayı takip eden müdafiye,

f- C.M.K listesinden çıkarılan müdafii avukata, çıkarma kararından itibaren ,

g- 12 yaşından küçüğe herhangi bir birimde kimlik tespiti dışında işlem yaptıran müdafiye,

h- Görevlendirildiği şüpheli, sanık ve dosya dışında görev alan müdafiye,

i- Hukuka aykırı herhangi bir işleme katılan müdafiye,

j- TBB Yönetmeliği ve Çanakkale Barosu CMK Yönergesi kapsamında ücret ödenmemesi gereken durumlar.


Ücret ödenmemesi gereken bu durumlarda, hataen ödenen ücret Baro Başkanlığı tarafından geri istenir.

ALTINCI BÖLÜM

Yürürlükten kaldırılan maddeler.

Madde 25 :Daha önce Baro CMK Komisyonu tarafından alınan fakat bu yönerge hükümlerine aykırı olan tüm yönerge ve kararlar bu yönerge ile yürürlükten kaldırılmıştır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Uygulama Ve Yürürlük

Madde 26 - Bu C.M.K iç yönergesi Çanakkale Barosu Genel Kurulu'nda kabul edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girer.


Madde 27 - Bu yönergenin hükümleri Çanakkale Barosu Başkanlığı ve ilgili kurullarınca yürütülür.

29.03.2024
AV. HANDE KESKİN
BARO BAŞKANI

BARO LEVHASI


© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.