AVUKATLIĞIN ÖZÜNE
AYKIRI BU DÜZENLEME KABUL EDİLEMEZ
5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi
Hakkında Kanunun 2. Maddesinde değişiklik yapılarak “yükümlü” tanımının
kapsamına serbest avukatlar da dahil edilmektedir.
Kanun teklifinin gerekçesinde; 1136 sayılı Avukatlık
Kanunu’nun 35. Maddesinin ikinci fıkrası kapsamındaki taşınmaz alım-satım,
şirket vakıf ve dernek kurulması, idaresi ve devredilmesi işlerinde kimlik
tespiti, gerçek faydalanıcının tanınması, müşterinin durumunun ve işlemlerinin
izlenmesi gibi müşterinin tanınmasına ilişkin yükümlülükleri, şüpheli işlem
bildirimi, bilgi ve belge verme, muhafaza ve ibraz yükümlülüklerini yerine
getirmelerinin amaçlandığı belirtilmiştir.
Avukatları, yapmış oldukları işlemler hakkında bilgi
ve belge verme, şüpheli işlem ibrazı, muhafaza yükümlülüğü gibi fiillerle
yükümlü kılan bu düzenleme, başta Avukatlık Kanunun 36. Maddesinde düzenlenen
sır saklama yükümlülüğü olmak üzere avukatlık mesleğinin özüne ve ruhuna
aykırıdır. Bu kapsamda avukatı ihbarcı haline getirerek savunma hakkının yok
sayılması anlamına gelmektedir.
Avukatlık mesleğinin kamusallığı, Anayasal ve tarihsel
bir ilke olan savunma hakkının kutsallığından ve evrensel hukuk prensiplerinden
gelmektedir. Herhangi bir suç isnadı altındaki bireyin başta adil yargılanma
hakkı gelmek üzere temel hak ve özgürlükleri, usuli hakları, masumiyet
karinesi, sessiz kalma hakkı, aleyhine olan delilleri bildirmeme hakkı gibi
hakları, toplumsal savunma makamı ile korunur. Bu korumanın güçlü olması için
de avukatlık, hem formel hem muhteva olarak, serbest ve özgür bir meslek olarak
düzenlenmiş, müvekkili ile özdeşleştirilmesi yasaklanmış ve müvekkili ile
arasındaki ilişki gizli tutularak sır saklama yükümü yüklenmiştir. Avukatın
kendisine yapılan teklifi yolsuz veya haksız görmesi, yahut sonradan yolsuz
veya haksız olduğu kanısına varması hali de Avukatlık Kanunu’nun 38. Maddesinde
avukatın işi reddetmesinin zorunlu olduğu hal olarak düzenlenmiştir.
Gerekçesi her ne kadar “kara para suçu”nun giderilmesi
olarak gösterilse de, avukatın tek yükümü SUÇ İLE BAĞLANTI YASAĞI’ na (contact
ban) riayet etmesidir. Avukata mesleğini ifa ederken ;
- İzleme
- Tanıma
- Şüpheli işlem bildirimi
- Şüpheli para muhafazası
gibi yükümlülükler yüklemek, avukatı kolluk görevlisi
haline getirmek, dahası CMK 161. Madde ile birlikte değerlendirildiğinde
avukatı savcının emrine sokmak ve avukatlığın olmazsa olmaz koşulu olan
bağımsızlık unsurunu ortadan kaldırmak anlamına gelmektedir. Savunma hakkının
kutsallığı ve temel hakların başında yer alışı, bu hakları birey adına savunan
avukatın tam anlamıyla bağımsız olmasını gerektirir. Kastedilen bağımsızlık her
şeyden önce; avukatın bir işi kabul etmesinde, işi takibinde ve
sonuçlandırmasında sahip olduğu, herkese ve özellikle tüm erklere karşı olan
bağımsızlığıdır.
Toplumsal işbölümleri binlerce yıldır uzmanlaşma
meslekleri getirmiştir. Suç şüphesini takip etmek savcı ve adli kolluğun; suç
yüklenmesine karşı bireylerin masumiyet karinelerini, adil yargılanma haklarını
ve savunma haklarını müdafaa etmek ise avukatların görevleridir.
Anayasanın “Hak arama özgürlüğü”nü düzenleyen 36. Maddesi
“Herkes, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak
suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile
adil yargılanma hakkına sahiptir” şeklinde temel kuralı göstermektedir.
Kimlik tespiti, işlemlerin izlenmesi, bilgi ve belge
verme, şüpheli işlem yükümlülükleri, muhafaza ve ibraz yükümlülükleri
avukatların savunma haklarıyla asla bağdaşmamaktadır. Avukatın sır saklama
yükümlülüğüne, mesleki faaliyeti nedeniyle öğrenilmiş şahsi, ailevi, ticari,
kurumsal her türlü bilgi dahildir. Avukatlık Kanunu, avukatın sır saklama
yükümlülüğü sebebiyle müvekkili ile ilgili öğrendiği hususları açığa
vurmalarını yasaklamaktadır. CMK 46. Maddesi de benzer düzenlemeyi
içermektedir. İş sahibi muvafakat etse dahi avukatın tanıklıktan
çekinebilmesi hakkı aslında hukuk devletinin, savunma mesleğinin ve adil
yargılanma hakkı ile kişinin kendini hukuki güvenlik içerisinde hissetmesinin
temelidir.
2008 yılında benzer bir madde Suç Gelirlerinin
Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında
Yönetmeliğin 4. Maddesinin (ş) bendine eklenmiştir. Danıştay 10. Dairesi ise
2008/1675 E. 2013/508 K. numaralı ve 24.01.2013 tarihli kararı ile bu bendi
iptal edilmiştir.
21. YÜZYILDA AVUKATLIK MESLEK KURALLARINA DAİR TURIN
İLKELERİ, 27 Ekim 2002 tarihinde Sydney’de toplanan Uluslararası Avukatlar
Birliği (UIA) Genel Kurulu’nca kabul edilmiştir. Türkiye bu genel kurulun
katılımcısıdır. Anayasa Mahkemesi birçok kararında, Turın İlkelerine
uluslararası sözleşme niteliğinde atıflar yapmaktadır.
TURIN İlkelerine göre;
“müvekkillerini temsil etmeleri vesilesiyle
öğrendikleri her türlü gerçeği ve bilgiyi gizli tutmak avukatların görevidir.”
“Avukatlar mesleklerini icra ederken elde ettikleri
bilgileri açıklamaya zorlanmamalıdır.”
Evrensel hukuk kuralları, tarafı olduğumuz
uluslararası sözleşmeler, iç mevzuatımız açıktır. Avukatlar, işleri nedeniyle
vakıf olduğu bilgileri, paylaşamaz, paylaşmaya zorlanamaz. Aksi düzenlemeler,
avukatlık mesleğinin doğasına aykırıdır, savunma hakkını ve hukuk devletini yok
eder. Yargı fonksiyonu bütünüyle sakatlanır.
Bu düzenlemeden derhal vazgeçilmelidir.
Saygılarımızla.
ADANA BAROSU BAŞKANLIĞI
AFYONKARAHİSAR BAROSU BAŞKANLIĞI
AĞRI BAROSU BAŞKANLIĞI
AMASYA BAROSU BAŞKANLIĞI
ANKARA BAROSU BAŞKANLIĞI
ANTALYA BAROSU BAŞKANLIĞI
ARDAHAN BAROSU BAŞKANLIĞI
ARTVİN BAROSU BAŞKANLIĞI
AYDIN BAROSU BAŞKANLIĞI
BALIKESİR BAROSU BAŞKANLIĞI
BARTIN BAROSU BAŞKANLIĞI
BATMAN BAROSU BAŞKANLIĞI
BİLECİK BAROSU BAŞKANLIĞI
BİNGÖL BAROSU BAŞKANLIĞI
BİTLİS BAROSU BAŞKANLIĞI
BOLU BAROSU BAŞKANLIĞI
BURDUR BAROSU BAŞKANLIĞI
BURSA BAROSU BAŞKANLIĞI
ÇANAKKALE BAROSU BAŞKANLIĞI
ÇANKIRI BAROSU BAŞKANLIĞI
ÇORUM BAROSU BAŞKANLIĞI
DENİZLİ BAROSU BAŞKANLIĞI
DÜZCE BAROSU BAŞKANLIĞI
EDİRNE BAROSU BAŞKANLIĞI
ELAZIĞ BAROSU BAŞKANLIĞI
ERZURUM BAROSU BAŞKANLIĞI
ESKİŞEHİR BAROSU BAŞKANLIĞI
GAZİANTEP BAROSU BAŞKANLIĞI
GİRESUN BAROSU BAŞKANLIĞI
GÜMÜŞHANE-BAYBURT BÖLGE BAROSU
BAŞKANLIĞI
HAKKARİ BAROSU BAŞKANLIĞI
HATAY BAROSU BAŞKANLIĞI
IĞDIR BAROSU BAŞKANLIĞI
ISPARTA BAROSU BAŞKANLIĞI
İSTANBUL BAROSU BAŞKANLIĞI
İZMİR BAROSU BAŞKANLIĞI
KAHRAMANMARAŞ BAROSU BAŞKANLIĞI
KARABÜK BAROSU BAŞKANLIĞI
KARS BAROSU BAŞKANLIĞI
KASTAMONU BAROSU BAŞKANLIĞI
KAYSERİ BAROSU BAŞKANLIĞI
KIRIKKALE BAROSU BAŞKANLIĞI
KIRKLARELİ BAROSU BAŞKANLIĞI
KIRŞEHİR BAROSU BAŞKANLIĞI
KOCAELİ BAROSU BAŞKANLIĞI
KONYA BAROSU BAŞKANLIĞI
KÜTAHYA BAROSU BAŞKANLIĞI
MALATYA BAROSU BAŞKANLIĞI
MANİSA BAROSU BAŞKANLIĞI
MARDİN BAROSU BAŞKANLIĞI
MERSİN BAROSU BAŞKANLIĞI
MUĞLA BAROSU BAŞKANLIĞI
MUŞ BAROSU BAŞKANLIĞI
NİĞDE BAROSU BAŞKANLIĞI
ORDU BAROSU BAŞKANLIĞI
OSMANİYE BAROSU BAŞKANLIĞI
RİZE BAROSU BAŞKANLIĞI
SAKARYA BAROSU BAŞKANLIĞI
SAMSUN BAROSU BAŞKANLIĞI
SİİRT BAROSU BAŞKANLIĞI
SİNOP BAROSU BAŞKANLIĞI
SİVAS BAROSU BAŞKANLIĞI
ŞANLIURFA BAROSU BAŞKANLIĞI
ŞIRNAK BAROSU BAŞKANLIĞI
TEKİRDAĞ BAROSU BAŞKANLIĞI
TOKAT BAROSU BAŞKANLIĞI
TRABZON BAROSU BAŞKANLIĞI
TUNCELİ BAROSU BAŞKANLIĞI
UŞAK BAROSU BAŞKANLIĞI
VAN BAROSU BAŞKANLIĞI
YALOVA BAROSU BAŞKANLIĞI
YOZGAT BAROSU BAŞKANLIĞI